Soort: Body & mind

Mindfulness

Mindfulness

Wil je beter omgaan met (studie/werk)druk en stress? Pieker je veel of zoek je naar richting/balans in je leven? Mindfulness helpt je om bewust en vrijer te leven en veerkrachtig in je leven te staan. Het is de kunst van het in aandacht leven met alles wat zich voordoet.

Rooster

Kies een locatie…
    • Deze week

    Week 24

    Mindfulness bij het USC: hoe werkt dat?

    Je kunt Mindfulness in 2 vormen beoefenen:

    • de mindfulness cursus van 9 weken in USC Body & Mind.
    • de wekelijkse mindful yoga, hierbij heb je keuze uit een kwartaal- of jaarabonnement.

    Mindfulnesscursus

    • De cursus bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur per week en 1 stiltedag van 6 uur.
    • De cursus wordt gegeven in USC Body & Mind.
    • Dit is de originele MBSR (mindfulness based stress reduction) cursus, zoals ontwikkeld door John Kabat-Zinn.
    • Voorafgaand aan de inschrijving krijg je een intake met de docent.
    • Je leert mindfulness op een ervaringsgerichte manier. Je doet speciale meditatieoefeningen en yoga en onderzoekt je ervaringen met de groep.
    • In de 6e week is er een stiltedag. Deze is voor iedereen die de cursus volgt of gevolgd heeft.
    • Aansluitend op de cursus krijg je een maand gratis toegang tot de lessen mindful yoga (zie onder).
    • Het aanleren van mindfulness vereist regelmatig oefenen. Gedurende de cursus oefen je daarom ongeveer drie kwartier per dag thuis aan de hand van oefen-cd’s en een werkboek. Deze ontvang je beide bij aanvang van de cursus.
    • Je kunt meedoen met de gratis meditatieles, dinsdag 18.30 – 19.00 uur bij USC Body & Mind.

    Mindful yoga

    Om mindfulness te ontwikkelen is regelmatige oefening nodig. Dit kan 2x in de week bij mindful yoga. In ClubWest (check yoga-rooster) en in USC Body & Mind (check mindfulness-rooster).

    • De mindful yogales bestaat uit zachte yogahoudingen (asana’s), een bodyscan en een korte meditatie. Je oefent om van moment tot moment opmerkzaam te zijn op je lichaam, adem, gedachten en gevoelens.
    • Je kunt met het mindful yoga-abonnement en het passe-partout ook meedoen met de gratis meditatielessen in ClubWest en in USC Body & Mind (check yoga-rooster).

    Wetenschappelijk onderzoek

    In diverse wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat een oefenperiode van 8 weken lang genoeg is voor blijvende effecten:

    • beter slapen.
    • makkelijker concentreren, minder snel afgeleid raken.
    • betere stress-tolerantie.
    • minder angsten en depressieve gevoelens.
    • meer verbondenheid met mensen om je heen.
    • emotionele stabiliteit.

    USC-docenten

    Kristiaan bij de Vaate
    studeerde Psychologie aan de UvA. In India en Nepal deed hij ervaring op met yoga en meditatieoefeningen. Hij werd gecertificeerd mindfulness trainer MBSR bij het ‘Centrum voor Mindfulness’. Bij het USC is hij bekend als docent spinning, hardlopen, conditietraining en bootcamp. Kristiaan is gecertificeerd lid (cat. 1) van de VMBN.

    Lies Holtrop
    heeft 40 jaar ervaring met yoga en meditatie en volgde in 2006 de 4-jarige opleiding voor docent Traditionele Integrale Yoga bij Devine Life Society (Bussum). Zij is tevens gecertificeerd mindfulnesstrainer MBSR en volgt regelmatig bijscholingen in yoga en mindfulness. Bij het USC geeft zij hatha yoga, mindful yoga en de mindfulness cursus. Lies is gecertificeerd lid (cat. 1) van de VMBN.

    Lot Halsema
    heeft ruim 10 jaar ervaring met yoga en meditatie en geeft sinds 2013 yogales na het doen van de 3-jarige opleiding transformatieve yoga. Daarnaast is zij gecertificeerd mindfulnesstrainer MBSR. Bij USC geeft ze mindful yoga.

    Vergoeding

    Bij een zorgverzekering met aanvullende dekking heb je bij sommige verzekeraars recht op vergoeding van de kosten van een mindfulness-training. Zowel USC-docenten Kristiaan als Lies zijn gecertificeerd lid (cat. 1) van de VMBN.

    Passe-partout

    Ben jij een sport-duizendpoot? Hou je van meerdere sportdisciplines? Dan is het passe-partout echt iets voor jou! Ook mindful yoga maakt deel uit van het passe-partout.

    Inschrijven

    Mindful yoga / jaar

    Categorie I € 118,-

    Categorie II € 236.50

    Categorie III € 236.50

    InschrijvenCategorie-indeling

    Mindful yoga / kwartaal

    Categorie I € 35.50

    Categorie II € 71,-

    Categorie III € 71,-

    InschrijvenCategorie-indeling

    B&M, Mindfulness 9x, start woensdag 17 jan 14.00

    Categorie I € 193,-

    Categorie II € 386,-

    Categorie III € 386,-

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    B&M, Mindfulness 9x, start zaterdag 21 okt 10.00

    Categorie I € 193,-

    Categorie II € 386,-

    Categorie III € 386,-

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    MINDFULNESSCURSUS

    Inschrijving
    Nadat deze intake is afgerond kun je je inschrijven bij sportcentrum Universum, Amstelcampus, ASC, PCH Fitness en ClubWest.
    Je kunt je niet online inschrijven voor de cursus mindfulness.

    Aanmelden intake
    Meld je aan voor de intake.

    Cursussen
    8 lessen van 2,5 uur + 1 stiltedag van 6 uur
    locatie: USC Body & Mind

    Woensdag 14.00 – 16.30 uur
    stiltedag op zondag
    docent: Lies Holtrop
    cursus periode 1: 20 september – 8 november 2017 (stiltedag zon. 29 oktober)
    cursus periode 3: 17 januari – 7 maart 2018 (stiltedag zon. 25 februari)
    cursus periode 4: 25 april – 13 juni 2018 (stiltedag zon. 3 juni)

    Zaterdag 10.00 – 12.30 uur
    stiltedag op zaterdag
    docent: Kristiaan bij de Vaate
    cursus periode 1: 21 oktober – 16 december 2017 (stiltedag zat. 2 december)
    cursus periode 3: 17 februari – 14 april 2018 (stiltedag zat. 31 maart)

    Locaties

    USC Body & Mind
    Tweede Boerhaavestraat 47B
    1091 AN Amsterdam
    (020) 525 89 55

    Route plannen via Google Maps


    Toon op kaart

    Delen

    Categorie-indeling

    Prijscategorieën beknopt (volledige indeling)
    Cat. Istudenten UvA en HvA, overige WO-studenten
    Cat. IIMedewerkers UvA/HvA, alumni HvA, AUV-leden UvA, overige HBO-studenten.
    Cat. IIIparticulieren
    Inschrijfgeld  € 10,-