EN

Blog 2: Fitgirl Emile

Blog 2: Fitgirl Emile

Het USC heeft zijn eigen fitgirl. Dat is Emile te Riele, man, 49, docent vecht- en vele andere sporten in het Universum. Hij traint zich een weg naar de titel Nederlands kampioen Kettlebell (gewichtslingeren met een zware ronde ‘bel’). Die weg is lang, want de laatste keer dat we hem spraken was zijn USC-conditierapport onverbiddelijk: “Het is van belang om gewicht te verliezen. En de tolerantie voor verzuring moet omhoog.”  Uw USC-journalist ging mee op zijn eerste trainingsdag. (Door Marthe van Bronkhorst)

Kettlebell, kun je uitleggen wat dat is?

Over de sport kun je lang of kort praten, Emile laat het liever zien. In de fitness-studio van sportcentrum Universum krijg ik van Emile een één-op-één kettlebell-training. We pakken een kettlebell en zwiepen hem langs ons lijf.

Emile: ‘Kettlebell is een prachtige fitness workout om de kracht in je hele lichaam en je conditie op peil te houden. Én om je lichaamshouding te verbeteren. Hoe jij daar nu staat, daar valt bijvoorbeeld wel wat aan te verbeteren…’

Hier sta ik dus niet goed… :-)

Eerst is het gewicht ontzettend zwaar. Emile laat me zien hoe je hem vanuit je benen, niet vanuit je armen tilt. Je veert door je knieën en houdt je arm gebogen, dichtbij het lichaam. Vanuit een rechte rug met een hupje til je heel makkelijk. Het zwaaien en veren brengt je in een fijne, bijna meditatieve trance, ik kan het niet anders omschrijven.

Samen doorlopen we de vier technieken:

  1. De ‘clean’: een halve zwaai van beneden naar ruststand, bell op de schouder gelegd.
  2. De ‘jerk’: het uitstoten van de kettlebell vanaf de schouder tot armen omhoog gestrekt
  3. De ‘long cycle’ (de combinatie van deze twee: moordend)
  4. De ‘snatch’ een volle zwaai omhoog zonder pauze (hierbij is vanuit de benen tillen écht noodzakelijk)

Respect, Emile. Dit doe je dus drie keer een uur in de week? Zou je wat jij jezelf qua training oplegt, ook aan een ander adviseren?

E: Zeker! Hier in het USC geef ik af en toe een kettlebell clinic. Iedereen kan het.

Wat als je zoon of dochter zegt: “Pap, ik word kettlebellwerper”?

E: Nou, ik zou niemand adviseren om aan topsport te doen. Zoiets als 25 uur in de week sporten, wat ik vroeger deed, leidt vaak tot blessures en slijtage in je lichaam, bij mij aan mijn schouder. Als mijn kinderen mij vragen hun coach te zijn, zou ik dat zeker doen. Maar ik heb ze altijd bewust laten sporten bij andere trainers. Ik ben al 24/7 hun vader. Als ik in hun sport ook ga vertellen wat ze moeten doen, rem ik ze in hun sportontwikkeling. Ik ben juist trots op ze omdat ze hun eigen weg kiezen.

Je hebt een conditiemeting gedaan bij de inspanningsfysioloog van het USC. Je rapport loog er niet om:  “Er moeten kilo’s af en je moet je tolerantie voor verzuring verhogen.” Bedoelen ze nou, je moet beter tegen pijn kunnen?

Emile: ‘Aan de ene kant verschuif ik mijn pijngrens: ik leer het verzuringsstofje lactaat in mijn lichaam beter te tolereren. Je vormt lactaat als je meer zuurstof en ATP (energie) nodig hebt dan je kunt aanmaken, waardoor je lichaam een ander maakproces start (melkzuurgisting, ook wel anaerobe dissimilatie) met spierverzuring (melkzuur) als bijproduct. Ik moet dus ook leren om minder snel lactaat aan te maken, mijn energie effectiever te gebruiken. Daar heb ik een cursus voor gevolgd aan de Kettlebell Academy in Rotterdam.

Je deelt de ins en outs van je training, inclusief je gewicht, op instagram. Wat vind je van de fitgirl-hype?

E: ‘Hartstikke leuk. Bij fitgirl denkt iedereen aan Fajah Laurens: elke dag in de week trainen en een verschrikkelijk dieet. Nou, daar hebben onze USC fitgirls echt geen tijd voor. Bij ons traint bijvoorbeeld @hulk_in_heels. Hele leuke meid, echt een powergirl.
En ook @vanduntjenaarfitgirl sport hier [haar instagram vermeldt trots ‘2500+ kcal diet’, red.]. Oftewel, je hebt meerdere soorten fitgirls. “Esthetische meisjes” werken naar een perfect afgetrainde lichaamsbouw, maar je hebt ook meiden die aan krachttraining doen.’

Tot slot, speciaal voor Emile: 5 duivelse fitgirldilemma’s:

1 Stretchen in de sauna: geniaal of gevaarlijk?

E: ‘Ik raad het af. Eerst zelf warm worden, niet door omgevingshitte. Warmte en zweet aan het huidoppervlak betekent niet dat je spieren zelf opgewarmd zijn. Met koude spieren verrek je je sneller.’

2 Koud douchen: bloody nonsense of goed voor het bloed?

E: ‘Je lichaam en adem leren instellen op kou is oké voor je immuunsysteem en voor je geest, verder doet het geen wonderen voor je sportprestatie. Er was een tijd, zo’n 7-8 jaar geleden, dat topvoetballers altijd in de rust in een ijsbad sprongen. Dat toonde even resultaten, maar het bleek allemaal placebo-effect.’

3 Glutenvrij eten: hallelujah?

E: ‘Het is een misverstand dat glutenvrij eten iets doet voor je algehele gezondheid. Gluten schrappen helpt echt alleen als je gevoelig bent voor gluten. Blanke mensen van Europese afkomst hebben die overgevoeligheid meestal niet, dus dan heeft zo’n dieet niet veel baat.’

4 Een rauw ei drinken in de ochtend?

(Het duurt even voor Emile uitgelachen is.) ‘Wie dat zichzelf wil aandoen, moet dat zelf weten. Het idee erachter is dat je jezelf extra eiwitten toedient. Maar eiwitsuppletie kan ook met een normale maaltijd.’

5 De avocado: engel of duivel?

E: ‘Gezond, maar zoals alles: met mate. Superfoods bestaan niet.’

Volg Emile op zijn trainingstraject naar het NK Kettlebell via zijn Instagram ‘Emile Back in Shape’. Het NK Kettlebell is 8 en 9 december 2018 in Veldhoven. Overigens vind je Emile bijna dagelijks in de gym van sportcentrum Universum. Volg de bulderlach; die leidt je naar Emile.

Delen