Sportlab

Sportlab

Het USC sportlab is onderdeel van het SMA. Ons sportlab is deskundig op het gebied van trainingsleer en het afnemen van inspanningstesten. Aan de hand van een inspanningstest krijg jij – sporter, trainer of coach – deskundig advies!

De inspanningstest: wat houdt het in?

Inspanningstest/info aanvragen

    Op bovenstaande momenten kan er getest worden in het sportlab!

Is de inspanningstest iets voor jou?

Ben jij een serieuze sporter, of wil je het sporten (weer) serieus oppakken? Wil je bewust trainen en vooruitgang boeken? Wil je weten hoe je conditie op dit moment is en heb je ambitie om verder te komen in jouw sport? Of boek je al geruime tijd geen vooruitgang meer, maar wil je dat wel graag? Maak dan een afspraak met het USC-sportlab.

Voorbeelden:

  • Ik wil de Dam-tot-Damloop finishen.
  • Ik wil Luik-Bastenaken-Luik fietsen.
  • Ik wil geselecteerd worden voor een team.
  • Ik wil de 4-daagse lopen.
  • Ik wil de alternatieve elfstedentocht rijden.
  • Ik wil gewoon weten hoe mijn lichaam ervoor staat.
  • Ik moet fit zijn om de Mont-Blanc te beklimmen.
  • Hoe kan ik het meest effectief trainen?
  • Waarom verzuur ik snel tijdens het trainen, en hoe kan ik dat voorkomen of verhelpen?
  • Hoewel ik geregeld train, val ik niet af. Hoe moet ik beter trainen?
  • Hoe verhoudt mijn conditie zich tot die van iemand anders?

Door wie?

Het sportadvies wordt gegeven door het USC-sportlab, dit wordt bemand door Maurice Maas. Hij laat je graag kennismaken met het hoe en waarom van jouw sportprestaties en kijkt graag samen met jou hoe deze te verbeteren zijn. Maurice is bewegingswetenschapper en gediplomeerd sportdocent. Hij is een ervaren marathonloper.

De inspanningstest: uitgebreide info

Voor de sporters, die heel precies willen weten hoe het zit met de conditie en willen weten hoe ze effectief en heel gericht kunnen trainen. Deze test is zowel geschikt voor topsporters als voor de serieuze recreant en kan op de fiets, de loopband of op de roei-ergometer worden afgenomen. Deze uitgebreide test bestaat uit de Maximaaltest (VO2max, anaerobe drempel) en de Wingate test (anaerobe capaciteit).

Tijdens de maximaaltest wordt de inspanning in stappen zwaarder gemaakt totdat jouw maximum is bereikt. Tijdens de test wordt de zuurstofopname (VO2), de koolstofdioxide afgifte (VCO2), het geleverde vermogen (en/of de snelheid) en de hartslag gemeten.
De Wingate test is een maximale sprinttest, waarmee een beeld wordt verkregen van jouw maximale anaerobe capaciteit (ofwel je sprintvermogen). Hiermee kan worden bepaald welk spiertype (snelle- dan wel langzame vezels) bij jou domineert.

Met de gegevens uit de twee testen bepalen we:
• Maximale zuurstofopname (VO2max), dé maat voor conditie en talent in duursporten.
• Anaerobe drempel. Ook wel het verzuringspunt, een belangrijk ijkpunt voor de indeling van specifieke training. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij de verzuring begint.
• Optimale vetverbranding. De hartslag en het vermogen (of de snelheid) waarbij jouw lichaam het meeste vet verbrandt.
• Anaerobe capaciteit. De hoeveelheid energie die in je spieren opgeslagen is en direct (zonder zuurstof) gebruikt kan worden.
• Efficiëntie. Bepaling van de hoeveelheid energie die jouw lichaam nuttig gebruikt tijdens de inspanning, afhankelijk van techniek en coördinatie.
• Spiertype dominantie: ben jij een sprinter of een duursporter?
• Hartslag trainingszones. De trainingsintensiteit wordt verdeeld in verschillende (fysiologische) trainingszones.

Hiermee wordt een compleet beeld verkregen van jouw conditie en wordt een gericht advies gegeven over eventuele trainingsaanpassingen. Een vervolg op deze test zou kunnen bestaan uit een op maat gemaakt trainingsschema of trainingsbegeleiding op maat. Wil je deze test bij jouw vereniging of ploeg? Dat kan! Stuur even een mailtje naar m.t.f.maas@usc.uva.nl.

Je eigen trainingsschema

Wil jij hulp bij het opstellen en/of bijstellen van je eigen trainingsschema of dat van jouw ploeg? Het USC-sportlab biedt zijn ervaring en expertise aan.

Het USC-sportlab kan jouw trainingsschema ontwikkelen en/of assisteren bij de optimalisatie van jouw bestaande trainingsschema. Er wordt bij het maken van een trainingsschema rekening gehouden met jouw trainingsdoel(en), jouw mogelijkheden, maar vooral ook met jouw studie- of werkrooster, vrije dagen, bijbaantjes en persoonlijke (trainings-)voorkeuren. Ook worden de doelen zo geformuleerd, dat deze aan de hand van meetbare resultaten geëvalueerd kunnen worden.

De basis van het trainingsschema wordt gevormd door de resultaten van een sporttest of van recente wedstrijdprestaties. Hierin zijn de omvang en intensiteit van de trainingen duidelijk omschreven in bijv. kilometers, snelheid, minuten en hartslag. Trainingen zijn in overleg aan te passen en doelstellingen kunnen worden bijgesteld. In de laatste week van het schema wordt het resultaat van de trainingen geëvalueerd door zelf een testtraining te doen, of deel te nemen aan een wedstrijd. Vervolgens wordt het schema daarop bijgesteld voor de volgende periode.

De duur van het schema hangt af van het beoogde doel. Er wordt hierbij meestal gewerkt in blokken van 6 weken.

Inspanningstest
Cat. I   € 55,50
Cat. II   € 88,-
Cat. III  € 112,-
(check categorie-indeling)

De inspanningstest omvat ook een trainingsadvies zoals hiernaast beschreven. Wil je een uitgebreid schema? Zie hieronder.

Je eigen trainingsschema
6 weken, 12 weken, 24 weken
Cat. I       € 15,-     € 26,-    € 47,-
Cat. II     € 28,-    € 44,50  € 82,-
Cat. III    € 35,50  € 60,-    € 104 ,50

Delen


Deze dienst is beschikbaar op de locatie(s):