Soort: Body & mind

Mindfulness

Mindfulness

Wil je beter omgaan met (studie/werk)druk en stress? Pieker je veel of zoek je naar richting/balans in je leven? Mindfulness helpt je om bewust en vrijer te leven en veerkrachtig in je leven te staan. Het is de kunst van het in aandacht leven met alles wat zich voordoet.

Rooster

Kies een locatie…
    • Deze week

    Week 24

    Mindfulness bij het USC: hoe werkt dat?

    Je kunt Mindfulness in 3 vormen beoefenen:

    • de mindfulness cursus van 8 weken, op de locaties ClubWest en USC Body & Mind.
    • de wekelijkse mindful yoga, hierbij heb je keuze uit een kwartaal- of jaarabonnement.
    • de cursus hardlopen en mediteren, een combi van hardlopen en mindfulness.

    Mindfulnesscursus

    • De cursus bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur per week en 1 stiltedag van 6 uur.
    • De cursus wordt gegeven op de locaties ClubWest en USC Body & Mind.
    • Dit is de originele MBSR (mindfulness based stress reduction) cursus, zoals ontwikkeld door John Kabat-Zinn.
    • Voorafgaand aan de inschrijving krijg je een intake met de docent.
    • Je leert mindfulness op een ervaringsgerichte manier. Je doet speciale meditatieoefeningen en yoga en onderzoekt je ervaringen met de groep.
    • In de 6e week is er een stiltedag. Deze is voor iedereen die de cursus volgt of gevolgd heeft.
    • Aansluitend op de cursus krijg je een maand gratis toegang tot de lessen mindful yoga (zie onder).
    • Het aanleren van mindfulness vereist regelmatig oefenen. Gedurende de cursus oefen je daarom ongeveer drie kwartier per dag thuis aan de hand van oefen-cd’s en een werkboek. Deze ontvang je beide bij aanvang van de cursus.
    • Je kunt meedoen met de gratis meditatieles, dinsdag 18.30 – 19.00 uur bij USC Body & Mind.

    Mindful yoga

    Om mindfulness te ontwikkelen is regelmatige oefening nodig. Dit kan 1x in de week bij mindful yoga.

    • De mindful yogales bestaat uit zachte yogahoudingen (asana’s), een bodyscan en een korte meditatie. Je oefent om van moment tot moment opmerkzaam te zijn op je lichaam, adem, gedachten en gevoelens.
    • Je kunt met het mindful yoga-abonnement ook meedoen met de gratis meditatieles, dinsdag 18.30 – 19.00 uur bij USC Body & Mind.

    Cursus hardlopen en mediteren

    Onder begeleiding van Kristiaan van de Vaate ga je eerst 30 minuten hardlopen in het park, zodat je hoofd wat leger wordt. Daarna is er een gezamenlijke meditatie van 20 minuten in USC Body & Mind: een ideale combinatie van fysiek actief en mentaal stil zijn. Ervaring met hardlopen of mediteren is niet nodig.

    Wetenschappelijk onderzoek

    In diverse wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat een oefenperiode van 8 weken lang genoeg is voor blijvende effecten:

    • beter slapen.
    • makkelijker concentreren, minder snel afgeleid raken.
    • betere stress-tolerantie.
    • minder angsten en depressieve gevoelens.
    • meer verbondenheid met mensen om je heen.
    • emotionele stabiliteit.

    USC-docenten

    Kristiaan bij de Vaate
    studeerde Psychologie aan de UvA. In India en Nepal deed hij ervaring op met yoga en meditatieoefeningen. Hij werd gecertificeerd mindfulness trainer MBSR bij het ‘Centrum voor Mindfulness’. Bij het USC is hij bekend als docent spinning, hardlopen, conditietraining en bootcamp.

    Lies Holtrop
    heeft 40 jaar ervaring met yoga en meditatie en volgde in 2006 de 4-jarige opleiding voor docent Traditionele Integrale Yoga bij Devine Life Society (Bussum). Zij is tevens gecertificeerd mindfulnesstrainer MBSR en volgt regelmatig bijscholingen in yoga en mindfulness. Bij het USC geeft zij hatha yoga, mindful yoga en de mindfulness cursus.

    Marieke Jansen
    beoefent sinds 2007 Vipassana (inzichts)-meditatie. In 2014 volgde ze de trainersopleiding mindfulness en begeleidt sindsdien met regelmaat groepen.

    Passe-partout

    Ben jij een sport-duizendpoot? Hou je van meerdere sportdisciplines? Dan is het passe-partout echt iets voor jou! Ook de mindful yogales maakt deel uit van het passe-partout.

    Inschrijven

    Mindful yoga / jaar

    Categorie I € 112.50

    Categorie II € 225,-

    Categorie III € 225,-

    InschrijvenCategorie-indeling

    Mindful yoga / kwartaal

    Categorie I € 33.75

    Categorie II € 67.50

    Categorie III € 67.50

    InschrijvenCategorie-indeling

    ClubWest, Mindfulness cursus, start wo 26 april 20.00

    Categorie I € 184,-

    Categorie II € 367.50

    Categorie III € 367.50

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    Hardlopen & Mediteren 9x, start wo 26 april 16.15

    Categorie I € 35.50

    Categorie II € 55,-

    Categorie III € 71.50

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    Mindfulness cursus, start wo 15 februari 20.00, ClubWest

    Categorie I € 184,-

    Categorie II € 367.50

    Categorie III € 367.50

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    Mindfulness cursus, start zaterdag 29 april 10.00, B&M

    Categorie I € 184,-

    Categorie II € 367.50

    Categorie III € 367.50

    Niet beschikbaarCategorie-indeling

    Inschrijving mindfulnesscursus
    Je kunt je niet online inschrijven voor de cursus mindfulness. Nadat deze intake is afgerond kun je je inschrijven bij sportcentrum Universum, Amstelcampus, PCH Fitness en ClubWest.

    Aanmelden intake
    Meld je aan voor de intake.

    Locaties

    USC Body & Mind
    Tweede Boerhaavestraat 47B
    1091 AN Amsterdam
    (020) 525 89 55

    Route plannen via Google Maps


    ClubWest
    Dr. Meurerlaan 10
    1067 SM Amsterdam Osdorp
    (020) 525 89 09

    Route plannen via Google Maps


    Toon op kaart

    Delen

    Categorie-indeling

    Prijscategorieën beknopt (volledige indeling)
    Cat. Istudenten UvA en HvA, overige WO-studenten
    Cat. IIMedewerkers en alumni UvA/HvA, overige voltijds HBO-studenten
    Cat. IIIparticulieren
    Inschrijfgeld  € 10,-